Vad har vi då gjort denna vecka?
Jo vi har diskuterat boken Barnsbildskapande, teoretiska perspektiv och didaktiska konsekvenser av Ulla Löfstedt. Vi har också tittat på en film "My kid could do that". Den handlar om en liten flicka (Malva) som tog konstvärlden med storm och olika konsekvenser som detta skapade. Vi skulle också titta på TED och Sir Ken Robinson "School kills creativity" http://youtu.be/iG9CE55wbtY. Väcker tankar och funderingar, vad är det egentligen vi gör? för vem? och vad är syftet? vad tjänar vi och andra på detta?
Denna vecka fick vi också i uppdrag att ta reda på var jag kan om olika material och tekniker inom bildämnet. Vi skulle skapa vår egen kanon (hehe, det är lustigt att ett ord kan betyda flera saker) och lägga på bloggen tillsammans med flera olika lärande sekvenser (min heter bildlärare uppgift v. 12). Efter att ha slitit med detta som en hund på natten blev det lite av en besvikelse att vi skulle skapa en bok om detta (jag trodde att vi i klassen skulle byta böcker med varandra). Eller ja besvikelsen kom väl mer när vi skulle köra igenom boken i Lamineringsapparaten och vi INTE skulle klippa upp den! Det visade sig att vi skapat en tidskapsel (kul) och som detta sig bör var vi ju också tvungna att gömma den också! Detta måste ju vara på ett hemligt och SÄKERT ställe och vad passar väl bättre än på ett bibliotek långt långt nere i arkivet? Ut o leta vetja! ;).
Så vad har jag lärt mig av detta? Vad har jag lärt mig av kursen? Jag måste säga att jag varit fastlåst i mitt tänkande att herre gud jag kan ju inget om tekniker och material! Eller om bildanalyser och samtidskonst! Men ju mer kurslitteratur, material och teknikböcker jag läser desto mer kommer jag till insikt att jag kan ju en massa! Ok jag skall väl erkänna att jag kan en del allmänna tekniker och vanligt använda material, sådant jag själv lärt i skolan eller lärt mig genom att skapa hemma. Jag har börjat koppla samman olika kunskaper och kommer till fler och fler insikter.
Att arbeta som bildlärare (för mig) handlar inte längre om att kunna olika tekniker och material. Detta kan jag läsa eller prova mig till, om detta inte hjälper kan jag faktiskt rådfråga mer kunniga personer (exempelvis personalen på den konstnärsaffär där jag brukar köpa mitt material) eller utan mer om vad jag kan och vill göra tillsammans med mina elever. Att kreativitet och fantasi hör ihop med skapandet och vi vuxna kan vara medskapande i barns bildskapande. Vi kan ge vägledning, dela vår erfarenhet, utmana barn och vuxna, öppna upp för olika uttrycksformer, förmedla glädjen för olika typer av skapande och mycket mycket mer. Vet inte om allt blev lite snurrigt nu. Det är ganska svårt att få ner mina tankar här på bloggen.
Har varit tveksam till denna kursens upplägg eftersom jag trodde att vi skulle få en mer traditionell utbildning men inser att vi inte kommer att bli serverade med gör si eller gör så eller tänk så här, vi måste själva hitta vem vi vill vara och vad vi vill göra och vad vi behöver och vad vi kan. Någonstans på vägen är det lätt att tappa bort sig själv i utbildningen och då blir man en i mängden eller en som skall passa in i mallen. Jag måste erkänna att jag varit borttappad! Både på lärarutbildningen och i livet i övrigt! Vem är jag? (kvinna, mamma, Camilla, kock, städerska eller?) Vad vill jag? Vad kan jag? (jo det är lätt att tro att man inte kan nått bara för att man inte har namn på det man kan, allt måste bevisas och granskas och kanske också betygssättas?). Hehe nu blev det kanske ännu snurrigare?
Jag har iallafall kommit fram till massor dessa veckor och det som känns helt fantastiskt är att jag har hittat tillbaka till mig själv och min fantasi, kreativitet och energi som jag så länge saknat!Kanske beror det på vårstädning och stor rensning bland allt som vi jordlingar gillar att samla på. Ett hem och ett sinne rent från röra gör mig till en bättre människa (vill jag tro).
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar